سرآمدآنلاین -هلیا کهتری - بازار سرمایه در میانه روزهای اسفند در یک هفته نوساناتی در افزایش حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. صف خرید شدن گروهی از نمادها سبب شد که امید برای روزهای خوب نزد گروهی از فعالان بازار سرمایه تقویت شود، اما هفته گذشته باردیگر وارد فاز نوسانی خسته‌کننده شد؛ به طوری که هفته گذشته کاهش حجم و ارزش معاملات موجب ترس سرمایه‌گذاران از این بازار شد. کاهش ارزش معاملات خرد در آخرین روز هفته گذشته دوباره به سطوح ۴همت (هزار میلیارد تومان) نزدیک شد که این امر دوباره توجه سرمایه‌گذاران را به بازارهای رقیب ارز، طلا، خودرو و... جلب کرد.

62135429.jpg 


به گزارش سرآمدآنلاین، درباره چرایی این روزهای بورس محمدامین امین‌الرعایا، تحلیل‌گر بازار سرمایه به «اقتصاد سرآمد» گفت: بازار سرمایه کمافی‌سابق شاهد روندی نوسانی است و هر چه به انتهای سال شمسی نزدیک می‌شویم به دلیل الزام به تسویه اعتباری‌ها گروهی از فعالان بازار سرمایه که از اعتبار در چند ماهه گذشته استفاده کرده‌اند، مجبورند برای تسویه اقدام کنند.
او افزود: این امر سبب می‎شود از یک سو عرضه بیشتر و از سوی دیگر تقاضا برای خرید سهام کاهش ‎یابد.این کارشناس بازار سرمایه نقدینگی برای خریدهای شب عید و مسافرت را عامل دیگر در این باره دانست و اضافه کرد: این امر نیز موجب خروج پول از بازار سهام و صندوق‌های با درآمد ثابت می‌شود.
امین‌الرعایا همچنین تاکید کرد: جذابیت‌های چند هفته گذشته دربازارهای رقیب بورس نظیر طلا، ارز و خودرو نیز عامل دیگری است تا خروج نقدینگی از بورس صورت گیرد.
این کارشناس عنوان کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم و نظر به اینکه طبق سنوات گذشته که بورس همواره در رمضان نوعی استراحت را تجربه می‌کند انتظار بازار صعودی و شاداب از بورس بعید است.
او درباره بورس در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال پیش‌بینی کرد: شاخص به صورت نوسانی حرکت می‌کند و اگر هم صعودی اتفاق بیفتد به احتمال زیاد، این روند صعودی با عرضه از سوی فروشنده‌ها روبه‌رو می‌شود و قابل اتکا و مستمر نخواهد بود. مگر اینکه اخبار خاص یا اتفاقات دیگر رخ دهد تا بازار سرمایه از این رخوت بیرون بیاید.
این تحلیل‌گر بازار سرمایه با یادآوری اینکه قیمت سهام گروهی از شرکت‌ها ارزنده و جذاب است با توجه به نگاه تکنیکالی پیش‌بینی کرد: احتمالا یک ریزموج صعودی در قالب B به طور موقت رخ دهد که می‌تواند تا عدد ۲میلیون و ۲۵۰ تا ۲میلیون و ۳۰۰ واحد شاخص بورس را همراهی کند که پس از این صعود احتمال نزول به سطوح پایین‌تر وجود دارد.

تحلیل فنی یا تحلیل تکنیکال به روش تجزیه و تحلیل برای پیش‌بینی جهت تغییر قیمت ها از طریق بررسی داده‌های گذشته بازار به ویژه قیمت و حجم، می‌گویند. تحلیل‌گران تکنیکال با استدلال آن که عرضه و تقاضا در نهایت باعث یافتن قیمت می‌شود، با بررسی و مطابقت گذشته‌ی نمودار قیمت و پیداکردن الگوهای متفاوت و تکرارشونده، قیمت آینده‌ی یک دارایی را پیش‌بینی می‌کنند.

بازار طلا
امین‌الرعایا با ذکر اینکه قیمت طلا از دو فاکتور نرخ دلار در بازار آزاد و اونس جهانی تاثیر می‌پذیرد از نظر تکنیکالی پیش‌بینی کرد: یک نزول و افت کوتاه‌مدت در طلا تا محدوده هر گرم ۲میلیون و ۷۰۰ تا ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان اتفاق بیفتد که این محدوده بسیار مهم است.
او اضافه کرد: اگر این سطح به سمت پایین شکسته شود احتمال کاهش تا محدوده ۲میلیون و ۵۰۰ دور از انتظار نیست. البته این احتمال بسیار ضعیف است.
او با یادآوری اینکه دلار در بازار آزاد محدوده ۵۹ هزار تا ۶۰هزار تومان را تجربه کرد (۲ ماه قبل) سپس در حرکت اصلاحی تا محدوده ۵۵هزار تومان کاهش پیدا کرد اظهار کرد: تعطیلات و مسافرت‌های آخر سال به دلیل نیاز مسافران به ارز، معمولا سبب التهاب بازار ارز شد که همین امر موجب صعود ارز در بازار آزاد تا ۶۱ هزار تومان نیز شد.
امین‌الرعایا پیش‌بینی کرد: روند تکنیکالی نشان می‌دهد که احتمالا دلار توانایی کاهش تا محدوده ۵۷ تا ۵۵ هزار تومان را در روزهای آتی و به طور موقت داشته باشد و باید منتظر واکنش بازار به این سطح بود.
کاهش ارزش معاملات خرد در هفته گذشته
ارزش معاملات خرد در ۱۹ اسفند ماه، اولین روز معاملاتی هفته گذشته ۳.۴همت بود در حالی که ارزش معاملات خرد چهارشنبه ۱۶اسفند ماه ۴.۸همت بود علت کاهش قابل توجه مشکل سامانه معاملاتی فرابورس بود که موجب شد شنبه دادوستدی در فرابورس انجام نشود.
روزهای بعدی با حل مشکل فرابورس، ارزش معاملات خرد نیز بهبود یافت و دوشنبه گذشته به ۶.۳همت رسید، اما سه‌شنبه گذشته ارزش معاملات خرد روند نزولی به خود گرفت و ۵.۶همت را ثبت کرد. کاهش ارزش معاملات خرد برای آخرین روز معاملاتی هفته گذشته یعنی چهارشنبه ۲۳اسفند نیز ادامه یافت و به ۴.۶همت رسید.

کاهش ۱۵۵۲۹واحدی شاخص کل در هفته گذشته
شاخص کل بورس هفته گذشته ۱۵هزار و ۵۲۹واحد نزول ثبت کرد و در سطح ۲میلیون و ۱۵۰هزار واحدی ایستاد. استقبال از نمادهای خودرویی و چند نماد بانکی در میانه هفته گذشته نیز نتوانست مانع از کاهش شاخص کل بورس شود.
ناپایداری بورس به گونه‌ای است که ذائقه سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدتی است و وزنه نوسان‌گیری سنگین‌تر است که همین امر سبب شده است سبزپوشی نمادها فرصتی برای شناسایی سود تلقی شود. روند خروج پول حقیقی از بازار سهام و صندوق‌های با درآمد ثابت نیز مصداق قابل اطمینان نبودن این روزهای بورس است.
به‌نظر می‌رسد گروهی از فعالان بازار سرمایه استراتژی صبر و نگاه انتخاب کرده‌اند و با توجه به اوضاع بورس، منتظر تغییر و تحولات و پایان نعطیلات سال نو هستند. کاهش ارزش معاملات خرد در روزهای پایانی هفته گذشته نیز که نوید بازگشت بازار رکود را می‌دهد به نوعی روی‌گردانی سرمایه‌گذاران از بورس را نشان می‌دهد.

«شتران» «شاراک» را خرید
هفته گذشته سرانجام و پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، وبانک سهام ۵۱درصدی خود از پتروشیمی شازند را برای فروش عرضه کرد که پالایش نفت تهران آن را خرید.
بر اساس اطلاعیه بارگزاری‌شده در کدال، شرکت سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي هفته گذشته (۲۲اسفندماه) ۵۱.۳۲درصد(تعداد۴.۱۳۸.۷۱۰.۵۷۲سهم) از سهام شرکت پتروشیمی شازند بصورت یکجا و نقد از طريق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه و فروخته شد.
مبلغ مورد توافق ۲۴۱,۵۵۷,۵۷۸ میلیون ریال، نحوه تسويه نقد و تضمين‌هاي دريافت‌شده ۱۰درصد از قیمت پایه کل است.
همچنین سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي خالص ارزش دفتري دارايي انتقالي را ۱۰,۷۸۳,۰۸۵ میلیون ریال اعلام کرده است.

لینک کوتاه :
کد خبر : 54922
نوشتن دیدگاه

درباره پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین

پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین (به اختصار سرآمد آنلاین) داراي مجوز در كشور كه 22 آبان 1391 از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن اقتصادی به مردم ایران می داند.