سرآمدآنلاین -گروه جامعه - فعالیت بارندگی و تشدید سامانه بارشی با گذشت سیزده روز در جنوب سیستان و بلوچستان در حالی باعث جاری شدن سیل در برخی نقاط مانند شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، کنارک، قصرقند و نیکشهر شد که علاوه بر خسارت به بخش‌های زیرساختی، جاده و راه شاهد آبگرفتگی منازل و بسته شدن برخی از مسیرهای ارتباطی بودیم.

7.jpg


سیل خروشانی که منجر شد تا سیلی از کمک رسانی‌ها به سمت سیستان و بلوچستان راهی و دست یاری به سمت شهرستان‌هایی مانند دشتیاری دراز شود.
بیان این نکته بدان جهت است که با نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب شاهد حضور رئیس جمهور، وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و همچنین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، رئیس مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر و برخی دیگر از مسوولان کشوری و لشکری بودیم؛ اگر چه پیش از تاکید معظم له نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تیم مدیریتی استانداری سیستان و بلوچستان و سایر دستگاه‌های خدمات رسان در منطقه حضور یافته و به مردم امدادرسانی می‌کردند و در روزهای سخت یارو یاور سیلزدگان جنوب این استان بودند.
بر اساس برآورد اولیه تاکنون ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت در پی وقوع سیلاب به زیرساخت‌های استان وارد شده و گروه‌های مجهز ارزیاب با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند
حجم خسارات وارده در پی وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی به زیرساخت‌های در جنوب سیستان و بلوچستان به سه حوزه راه‌ها و کشاورزی و مسکن سنگین برآورد شده به‌ طوریکه مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری استان اعلام کرده است: بر اساس برآورد اولیه تاکنون ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت در پی وقوع سیلاب به زیرساخت‌های استان وارد شده و گروه‌های مجهز ارزیاب با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.
در این مدت همچنین یک‌هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت، چهار سد شامل سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵میلیون متر مکعب، سد زیردان در منطقه دشتیاری چابهار با حجم مخزن ۲۰۷میلیون متر مکعب سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰میلیون متر مکعب و سد خیرآباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شد، از همه مهمتر اینکه بزرگترین سد مخزنی که حجمی معادل سه برابر سد کرج دارد در پی پیش‌بینی بارش‌های بی‌سابقه و وقوع سیلاب‌ها در جنوب استان سیلاب عظیم رودخانه کهیر در این سد آرام گرفت و ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی برای رفع تنش آبی مردم این منطقه، در این سد ذخیره شد.
همه پای کار سیلزدگان در روزهای سخت؛از آماده باش تمامی دستگاه‌ها تا برپایی بیمارستان صحرایی مهار سیلاب عظیم رودخانه کهیر در سد کهیر
مجری سد کهیر گفت: در پی وقوع سیلاب‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان از ارتفاعات شهرستان نیکشهر و لاشار خوشبختانه این بار برخلاف گذشته، بارش باران به عنوان ذخیره ایام پیش رو، برای روستاهای واقع در مناطق پایین دست سد آرام گرفت.
داود کامگار افزود: میزان ذخیره آب پشت سد کهیر از ۳۵ میلیون متر مکعب به حدود۲۲۰ متر مکعب افزایش یافت و خوشبختانه با وجود بارش‌های شدید در حوضه‌های آبریز بالادست و سرریز شدن تمامی سدهای جنوب شرق کشور هیچ سیلابی از رودخانه کهیر به پایین دست سد رهاسازی نشد و حدود ۲۲۰ میلیون‌ مترمکعب آب شیرین ذخیره سازی شد.
وی ادامه داد: سد کهیر با هدف تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی روستاها و اراضی پایین دست و همچنین تامین آب منطقه مکران در حال ساخت است و در حال حاضر قبل از انجام مراحل پایانی ساخت آن، ساخت سامانه آبرسانی و اجرای تصفیه‌خانه فیلتر شنی جهت انجام آبرسانی اضطراری به انجام رسیده و تاکنون ۴۶ روستای پایین دست با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر از آب آشامیدنی با کیفیت این سد بهره‌مند شدند.

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی امروز بر حسب هشدارهای هواشناسی مرکز اصلی این بارش در زرآباد است که احتمال تغییر سامانه نیز وجود دارد و از هشدار سطح رنگ قرمز به نارنجی تغییر یافته و مدت زمان آن کم، بنابراین پیش بینی حدود ۸۰ میلی‌متر بارندگی وجود دارد.
محمد کرمی در جلسه کارگروه ستاد مدیریت بحران زرآباد، بیان کرد: تمامی دستگاه‌ها اقدامات لازم را انجام و اطلاع رسانی کنند، مردم آمادگی لازم را داشته باشند و اگر قرار است وسایلی تهیه کنند که شاید روستایی راه آن به مدت ۲ روز بسته شود یا بانوان باردار پرخطر را به نقاط امن منتقل کنند تا مشکلی رخ ندهند.
وی ادامه داد: دستگاه‌ها در حال آماده باش هستند، مدیران کل بدانند در موضوع اعتبارات مشکلی وجود ندارد، کسی معطل پول و امکانات در این منطقه نباشد، تمامی دستگاه‌های خدمات رسان باید پای کار باشند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در بخش لایروبی رودخانه‌ بلافاصله بعد از بارندگی فرماندار زرآباد ۲ دستگاه لودر گرفته و کار شروع شود، هزینه آن پرداخت شده قرارداد را منعقد کنید.
وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی همانطور که قبلاً هم اعلام کرده‌ایم توسعه این منطقه را باید پیگیری کند.
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: باید پیش بینی کنید تا آب‌ها مهار شود، مطالعاتی در بالا دست و پایین دست در دستور کار قرار دارد تا این حجم از آب شیرین به دریا نرود و از آن استفاده کنیم.
وی افزود: در بخش آبرسانی آب منطقه زرآباد از سد کهیر تامین و طرح لوله گذاری آن شروع شود، سد کهیر امسال حدود ۲۳۰ میلیون متر مکعب آبگیری شد که علاوه بر تامین آب شهرها، آب کشاورزی هم تامین می‌شود.کرمی بیان کرد: توسعه سدها در دستور کار است، بخش آبخیزداری بسیار مهم بوده بندهای بتنی باید اجرا تا آب مهار شود و مشکل کشاورزی نداشته باشیم.

نبود هیچ مشکل اعتباری در جریان سیل
وی ادامه داد: منطقه زرآباد به سرعت باید توسعه پیدا کند، بنیاد مسکن و تمامی مجموعه‌ها باید پای کار باشند و به سرعت کار را انجام دهند تا بخش ادارات فعال شود.استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات رسان مانند شهرداری و راهداری نگهداری آنها زیر صفر است اما خسارت آنها بیشتر، اگر دستگاهی نیاز دارید اجاره کنید تا مردم هم بهره‌مند شود، اگر از امکانات مردمی استفاده کنید بهتر است تا اینکه در مجموعه‌ای مانند شهرداری قبرستانی از ماشین وجود داشته باشد این مشکل در دستگاه‌های دولتی وجود دارد که اصلاً به امکاناتشان نمی‌رسند.
وی گفت: هیچ محدودیتی برای کسی قائل نشده‌ایم، تامین اعتبار انجام شده، محکم هم تصمیم می‌گیریم.
کرمی خاطرنشان کرد: در ماجرای سیل منطقه کسی مشکل اعتباری نداشته یکسری مشکلات زیرساختی است باید اصلاح شود، در نیکشهر، قصرقند و بنت حدود ۴۴ روستا راه ارتباطی آنها قطع که سریعاً برطرف شد.
وی افزود: در مسئولیت خود دائماً پیگیر کار باشید و همه را پای کار بیاورید، اگر دستگاهی اجرایی کم کاری کرد فرمانداران اطلاع دهند تا مدیر را بازخواست کنیم با کسی تعارف نداریم.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: توانمندی خود را در میدان به کارگیری کنید این انتظار ما از شما مدیران است، سرمایه‌گذاران را به منطقه فرا بخوانید و از ظرفیت مردم استفاده کنید، شرایط کار را برای مردم فراهم کرده هیچ اداره حق سختگیری ندارد همه باید کار را تسریع دهند.
وی ادامه داد: روستا باید مولد و تولید کننده باشد، سواحل مکران به علت تاکید رهبر معظم انقلاب به سرعت در حال رشد است و چابهار نیز رشد خوبی دارد، چند شهر ساحلی هم پیش بینی شده که توسعه یابد زرآباد یکی از آنها است.

برپایی بیمارستان صحرایی سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای شروع بحران سیل در جنوب استان در زمینه بهداشت و درمان مردم درگیر در سیل ورود کرده و با تیم‌های پزشکی اعزامی توانست خدماتی در خور شان مردم عزیز به آنان ارائه دهد.
سردار سرتیپ پاسدار احمد شفائی در حاشیه سرکشی از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مجموع خدمات صورت گرفته باعث شد تا ما به این نتیجه برسیم که برای خدمات بهتر نیازمند راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در منطقه باشیم.
وی تاکید کرد: با دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه راه اندازی این بیمارستان برنامه ریزی شد که هم اکنون تجهیزات آن در حال انتقال به این منطقه است.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این بیمارستان راه اندازی خواهد شد و امیدواریم بتوانیم خدماتی ارزشمند را به مردم ارائه دهیم؛ چرا که این بیمارستان با توجه به نیازمندی های منطقه که پیش تر احصا شده به صورت تخصصی به خدمات دهی به مردم خواهد پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: سپاه تا پایان بحران و تا زمانی که نیاز باشد در کنار مردم خواهد ماند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید «صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی» از نخلستان‌ها، باغ‌ها و مزارع، تاسیسات و منابع آبی آسیب‌دیده از سیل اخیر شهرستان‌های قصرقند و نیکشهر، گفت: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در این شهرستان‌ها مربوط به ۹۴ حلقه چاه کشاورزی، ۸۵ رشته قنات و ۲۲۹ کیلومتر جاده های روستایی و عشایری است.

لینک کوتاه :
کد خبر : 54684
نوشتن دیدگاه

درباره پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین

پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین (به اختصار سرآمد آنلاین) داراي مجوز در كشور كه 22 آبان 1391 از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن اقتصادی به مردم ایران می داند.