وزیر صنعت معدن تجارت،;
هیچ راهی جز جهش در تولید نداریم در این صورت می توانیم رفاه اجتماعی را توسعه دهیم

سرآمد آنلاین- وزیر صمت با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی باید بر تولید تمرکز کرد، گفت: شرکت های موفق در ارزآوری و شرکت هایی که ارزبری کمتری دارند، در اولویت وزارت صمت برای تامین ارز هستند.

IMG 20240428 210001 941

به گزارش خبرنگار سرآمد انلاین، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز ۹ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه،در خصوص برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، اظهار داشت: ۲۳۰۰ تاجر خارجی از ۱۰۰ کشور برای حضور در نمایشگاه به ایران سفر کرده اند. هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن توانایی‌های کشورمان به دنیاست و اینکه به دنبال تعامل و تجارت با دنیا هستیم را نشان دهیم. 

وی در ادامه افزود: به کشورهایی محصولاتمان را می‌فروشیم که از ما کالا بخرند؛ بایستی این توازن برقرار شود باید مقاصد صادراتی را شناخت و اصلاح کرد.

وی به شعار سال اشاره  نمود و گفت: رهبری چندین سال است که شعار سال را با محور تولید انتخاب و این نشان از اهمیت تولید دارد، که امسال جهش تولید با مشارکت مردم مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه بایستی نواقص و کم و کاستی‌ها را رفع کنیم، به برنامه‌های وزارت صمت اشاره کرد و ادامه داد: هر کاری کنیم باز کاستی های وجود خواهد داشت زیرا جهش تولید نیازمند یک کار بزرگ و فوق‌العاده است. جلب مشارکت مردم هم بر اهمیت موضوع می افزاید.

علی آبادی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مهم در تولید حوزه تأمین ارز است؛ تا بتوانیم نیازهای تولید را برطرف کنیم. بنابراین باید صادرات توسعه یابد.

وزیر صمت ادامه داد: در همین راستا، شرکت‌هایی در اولویت تأمین ارز هستند که ارزآورتر باشند و ارز را به داخل کشور برگردانند. این سیاست وزارت صمت مبنی بر اینکه اولویت تأمین ارز به شرکت‌هایی است که در ارزآوری موفق‌ترند و ارزبری کمتری دارند و کالا را بومی سازی کرده و از داخل تولید می‌کنند. از امکانات و ابزارهایی که در اختیار وزارت صمت است در موضوع تأمین ارز استفاده می‌کنیم.

وی گفت: همچنین تأمین مالی ریالی برای شرکت‌هایی در اولویت است که به تحقق شعار سال کمک کنند؛ یعنی شرکت‌هایی که هم ارزش افزوده بیشتری ایجاد و از محل منابع انسانی خلق ثروت می‌کنند و هم به دنبال توسعه، صادرات دانش‌بنیان هستند.

علی آبادی افزود: شرکت‌هایی که با کمترین ابزار بیشترین خلق ثروت را انجام می‌دهد بیشتر مورد حمایت خواهند بود، نه شرکت‌هایی که با استفاده از یارانه و… به دنبال صادرات باشند.

وزیر صمت به قاچاق کالاهای مشابه داخل اشاره کرد و گفت: امروز کالاهایی که داخل کشور تولید می‌شود با کیفیت بسیار پایین‌تر و بدون پرداخت حقوق و عوارض و البته با قیمت بالاتر به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. متأسفانه تا امروز هم با بهانه‌های مختلفی همچون حمایت از مرزنشینان به این موضوع دامن زده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: نباید هیچ خطایی داشته باشیم؛ متأسفانه در حال حاضر بسیاری از اخباری که منتشر می‌شود به نفع مردم نیست بلکه منافع بخشی از حوزه‌ها را تأمین می‌کند.

وزیر صمت با اشاره به کسری انرژی بیان کرد؛: قطعاً مردم حاضرند برای تسهیل تولید و برداشتن موانع تولید نسبت به صرفه‌جویی در مصرف انرژی همراهی کنند. هیچ راهی جز جهش در تولید نداریم در این صورت می‌توانیم رفاه اجتماعی را توسعه دهیم. باید اولویت انرژی و آب را به تولید دهیم؛ به عنوان نمونه بالای ۵۰ درصد از جی دی پی استان از محل صنعت است اما کمترین امکانات را به صنعت داده‌ایم. 

علی آبادی افزود: باید در آفریقا سرمایه گذاری کنیم که برای هر دو طرف ارزش افزوده دارد. می‌توانیم در آفریقا اشتغال زایی  کنیم که موجب می‌شود اعتماد می شود و باعث ایجاد روابط دوستی پایدار می شود.

وزیر صمت در مورد نمایشگاه ایران اکسپو گفت: نمایشگاه این دوره تمام نمی‌شود بلکه ادامه دارد و در آغاز راه هستیم. برگزاری این نمایشگاه شاید در یک زمان محدودی باشد اما جلسات ادامه دارد و تا پایان سال رویدادهایی را با موضوعات خاص همچون لوازم خانگی، معدن و… برگزار خواهیم کرد.

وی در خصوص رایزنی با وزارت نیرو برای تأمین انرژی واحدهای تولیدی به خصوص برای احیای واحدهای راکد تصریح کرد: ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی هستیم. به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در ایران بهره‌وری بسیار پایین است و انرژی را اتلاف می‌کنیم.

علی آبادی ادامه داد: اولویت در تأمین انرژی برای واحدهایی است که با حداقل انرژی بیشترین بهره‌وری را دارند. با روش‌هایی غیر از روش‌های مالی به دنبال تحقق این هدف هستیم. پارسال تقریباً موفق بودیم یعنی با مصرف انرژی کمتر بهره‌وری بیشتری داشتیم و اگر شرکت‌ها در مصرف انرژی صرفه‌جویی داشته باشند، انرژی اضافه را به خود واحدها می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در دولت برای تأمین انرژی واحدها در حال مذاکره هستیم، گفت: وزارت صمت به دنبال خودتامین کردن واحدهاست؛ به عنوان نمونه فولاد مبارکه دو واحد برای تأمین انرژی خود احداث کرده است. به صورت کلی در شهرک‌ها، واحدهای انرژی تأسیس خواهیم کرد.

وزیر صمت ادامه داد: صرفه‌جویی و حداکثر کردن بهره‌وری و احداث نیروگاه‌های خود تامین در واحدها دو برنامه اصلی ماست و ظرفیت بیشتری هم اختصاص خواهیم داد. امسال نسبت به گذشته عملکرد بهتری خواهیم داشت.

علی‌آبادی درباره رفع مشکلات نقل و انتقال پول گفت: هدف تحریم تاکنون همین بوده که برای مراودات مالی مانع ایجاد کنند. مرادات مالی در تجارت مانند جریان خون است و تحریم‌کنندگان به دنبال مسدود کردن این جریان هستند.

وی افزود: ما به دنبال تجارت سودمند با همه کشورها هستم. همه کشورها علاقه دارند با ما کار کنند. تحریم باعث شده دنیا از ظرفیت‌های یک ملت بزرگ محروم بماند. در این رابطه به دنبال تجارت با ارزهای محلی هستیم؛ در واقع باید نیازهای یک کشور را با ارز خودمان تأمین کنیم و با کالای مورد نیاز خود تبادل کنیم. تاکنون هم موفق شده ایم در این مسیر به توفیقاتی دست یابیم.

علی آبادی درباره تأثیر وعده صادق در استقبال از نمایشگاه ایران اکسپو با بیان اینکه وعده صادق نشان اقتدار کشور بود، اظهار کرد: یکی از دلایل استقبال گسترده از نمایشگاه ایران اکسپو اجرای وعده صادق بود. تجار می‌گویند مطمئن شدیم که مقتدر و قدرتمند هستید. از مقامات سیاسی هم این جملات را می‌شنوم اما شنیدن این عبارات از مقامات تجاری و مردم بسیار جالب است.

وی درباره کیفیت کالاهای صادراتی گفت: وای به حال تاجری که کیفیت کالای صادراتی را پایین بیاورد زیرا به راحتی بازار را از دست می‌دهد و علاوه بر اینکه خود زیان می‌کند، موجب زیاندهی کشور هم می‌شود. ما باید برند ایرانی را حفظ کنیم و ما برنامه داریم تا کیفیت را حفظ کنیم.

وزیر صمت افزود: در بازار هدف باید کالای صادراتی ایرانی را نمونه‌برداری کنیم تا مطمئن شویم که در آن بازار مطلوب است.

وزیر صمت درباره صادرات خودرو به آفریقا افزود: در خودرو هر چقدر هم خودمان به خود انتقاد وارد کنیم اما نامدار هستیم زیرا تولیدکننده ایم. پارسال بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شد و امسال این عدد بیشتر خواهد شد.

علی آبادی تاکید کرد: امروز خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده بنابراین باید در این حوزه جهش تولید رخ دهد تا خودرو ماهیت سرمایه‌ای خود را از دست دهد.

لینک کوتاه :
کد خبر : 56242
نوشتن دیدگاه

درباره پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین

پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین (به اختصار سرآمد آنلاین) داراي مجوز در كشور كه 22 آبان 1391 از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن اقتصادی به مردم ایران می داند.