سرآمدآنلاین -معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر سامانه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن برای ثبت نام مجدد بسته است تا ثبت نام‌های قبلی مورد بررسی قرار بگیرد اما طبق تصمیم وزارت راه و شهرسازی قرار بر این است که در استان‌ها و مناطقی که تامین زمین انجام می‌شود، سامانه دوباره برای ثبت نام باز شود.

5976155.jpg

 

به گزارش سرآمدآنلاین، ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری امروز درباره اقدامات انجام شده برای تامین اراضی مورد نیاز ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی اظهار داشت: در دولت‌های گذشته تامین زمین با کُندی صورت گرفته یا به طور کلی توقف شده بود به همین دلیل از سه سال گذشته وقتی کار نهضت ملی مسکن شروع شد در بخش تامین اراضی آماده سازی شده با تاخیر مواجه بودیم و کسری شدیدی وجود داشت.

ایرنا در خبری نوشت:وی ادامه داد: در جریان این اقدامات ١۵٣ هزار هکتار زمین تهسیل شد که نسبت به متوسط ١٠ سال گذشته ٣٠٠ درصد رشد داشت از این ١۵٣ راررهکتار حدود ١١٠ هزار هکتار برای ساخت مسکن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌ که مطالعات این حجم از اراضی برای زیست و زندگی کار بسیار پیچیده‌ای است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از این اراضی ۴٨ هزار هکتار برای ساخت مسکن قطعی شده و در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفته‌است. همچنین در این مطالعات با ساخت مسکن در ٣١ هزار هکتار به دلایلی از جمله فرونشست ، گسل زلزله ، نبود منابع آبی و... مخالفت شد.

مالکی با اشاره به اخذ زمین از سایر دستگاه‌ها برای پروژه نهضت ملی مسکن گفت: در بحث اخذ زمین از سایر دستگاه‌ها توانستیم ۵ هزار ٩٠٠ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها را شناسایی کنیم و برای این اراضی سند اخذ شده تا برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیر عامل معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره تامین مالی برای آماده‌سازی اراضی اظهار داشت: ١۵٧٠ پروژه برای آماده سازی اراضی شروع شده و از محل مولد سازی دارایی‌ها، تامین منابع برای آماده سازی اراضی انجام شد و ١٠٠ نقطه برای ساخت مسکن جانمایی شده‌است. در استان آذربایجان غربی ۵ شهرک و در استان البرز ۴ شهرک مصوب شده همچنین در تهران ۵ شهرک شناسایی شده که ۴ شهرک مصوب شده‌است.

وی ادامه داد: ماهیت مولدسازی درآمد هزینه است و این موضوع در اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن آمده و برای این سازمان موضوع جدیدی نیست. موضوع حجم و میزان آن است، وقتی در گذشته پروژه‌ای تعریف نشده بود نیازی به مولدسازی هم نبوده‌است به همین دلیل میزان مولدسازی در سه سال گذشته افزایش پیدا کرد چراکه پروژه‌ها در حال است و حدود ۶٠ همت شناسایی منابع کردیم که بیش از ٣٠ همت محقق شد در حالی که این عدد در سال ١۴٠٠ حدود ٢ همت بوده‌است.

مالکی در پاسخ به اینکه آیا سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن با تامین اراضی برای ثبت نام‌های مجدد باز خواهد شد و امکان ثبت نام وجود دارد، گفت: در حال حاضر سامانه برای ثبت نام مجدد بسته است تا ثبت نام‌های قبلی مورد بررسی قرار بگیرد اما طبق تصمیم وزارت راه و شهرسازی قرار بر این است که در استان‌ها و مناطقی که تامین زمین انجام می‌شود، سامانه دوباره برای ثبت نام نهضت ملی مسکن باز شود.

لینک کوتاه :
کد خبر : 58294
نوشتن دیدگاه

درباره پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین

پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین (به اختصار سرآمد آنلاین) داراي مجوز در كشور كه 22 آبان 1391 از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن اقتصادی به مردم ایران می داند.