سرآمدآنلاین -​​​​​​​گروه بازارسرمایه  - شاخص کل بورس افزایش ۶۶هزار و ۸۰ واحدی را در دو هفته اول فروردین در ۵روز کاری به ثبت رساند و از تراز ۲میلیون و ۱۹۵هزار واحدی در ۲۸اسفند سال گذشته وارد سطح ۲میلیون و ۲۶۱هزار واحدی در ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ شد به عبارت دیگر، شاخص کل بورس بازدهی ۳درصدی را تقدیم سرمایه‌گذاران کرد.

2345678654.jpg 


به گزارش سرآمدآنلاین، معمولا به دلیل تعطیلات نمی‌توان معاملات یا تحرک شاخص کل بورس در دو هفته اول فروردین ماه را به تمام فروردین تسری داد از سوی دیگر، تعطیلات عید فطر در هفته آینده و دو روز کاری از هفته باقی‌مانده سبب می‌شود که فعالان بازار سرمایه با چاشنی احتیاط معاملات خود را انجام دهند. اگر ارزش معاملات در حدود ۳ یا ۴همت باقی بماند احتمال بازار رکودی و خروج نقدینگی با توجه به رونق بازارهای رقیب افزایش می‎یابد.
ارزش معاملات خرد در اولین روز معاملات یعنی ۵فروردین ۵همت (هزار میلیارد تومان) بود که با افزایش ۱.۲همت به ۶.۲همت در روز ۶فروردین رسید، اما تراز پول حقیقی مثبت از ۴۵۰میلیارد تومان در ۵فروردین ماه با کاهش قابل ملاحظه به ۴۱میلیارد تومان در روز ۶فروردین ماه رسید. این کاهش همچنان در خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت نیز رخ داد به گونه‌ای که از ۵۲۹میلیارد تومان خروج پول از صندوق با درآمد ثابت با کاهش به ۱۳۷میلیارد تومان در دو روز ابتدایی معاملات رسید.
سیر نزولی نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت به بورس در روز سوم معاملات سبب شد هم ارزش معاملات خرد با کاهش به ۴.۷همت برسد و همچنین ورود پول حقیقی که درو دو روز ابتدایی مثبت بود در روز سوم یعنی ۷فروردین ماه به منفی ۵۹میلیارد تومان شد و خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت نیز نه‌تنها متوقف شد بلکه ۱۰۹میلیارد تومان ورود پول ثبت شد.
۸فرودین نیز ارزش معاملات حدود ۴.۷همت بود ورود پول حقیقی به بورس مثبت ۱۹۶میلیارد تومان بود اما تراز ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت نیز ۱۷۳میلیارد تومان ثبت شد.
۱۱فروردین ماه، ارزش معاملات خرد با کاهش به ۴.۲همت رسید ورود پول حقیقی منفی ۳۸میلیارد تومان شد و شاخص کل بورس نیز در این روز کاهش ۲۱۴واحدی را ثبت کرد.
ارزش معاملات خرد در دو روز ابتدایی امسال با رشد قابل توجه مواجه شد، اما این رشد پایدار نبود و دوباره به محدوده ۴همت خود رسید. محدوده ۴ یا ۳همت همواره به عنوان زنگ خطر برای دوره رکود بازار سرمایه از سوی فعالان بورس شناخته می‌شود.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

آغاز پذیره‌نویسی بیمه حیات از ۱۵ فروردین ماه
فرابورس پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت بیمه زندگی مفید منتشر کرد.
پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت بیمه زندگی مفید (سهامی‌عام در شرف تأسیس) با روش پذیره‌نویسی ثبت سفارش و در نماد حیات آغاز این هفته آغاز می‌شود.
بر اساس اطلاعیه پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت بیمه زندگی مفید (سهامی‌عام در شرف تأسیس) با روش پذیره‌نویسی ثبت سفارش و در نماد حیات زمان پذیره‌نویسی روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۱۵ انجام می‌شود.
پذیره‌نویسی اصطلاحی است که برای شرکت‌هایی استفاده می‌شوند که هنوز شکل نگرفته‌اند و در حال حاضر وجود خارجی ندارند به عبارت دیگر، مؤسسان شرکت موردنظر برای تأمین نیازهای مالی خود برای تأسیس شرکت و شروع به کار نیاز به سرمایه‌هایی دارند. عمل پذیره‌نویسی در بورس فرایندی است که این سرمایه اولیه را در اختیار آن‌ها خواهد گذاشت.
در فرایند پذیره‌نویسی شخصی که به وی متعهد یا کارگزار اطلاق می‌شود، متعهد می‌شود که در صورت فروش نرفتن اوراق پذیره نویسی، آن‌ها را خریداری کند. این شخص اصلاً جزء خریداران اوراق نیست و تنها تعهد وی برای خرید اوراق در صورت فروش نرفتن آن‌ها در بازار است. لازم به ذکر است که این فرد باید از قبل ضمانت‌نامه‌های لازم برای اثبات توانایی خود برای خرید اوراق پذیره‌نویسی را به سازمان بورس تسلیم می‌کند و بعد از تائید این ضمانت‌نامه‌ها فرایند پذیره‌نویسی آغاز می‌شود.
پذیره‌نویسی در قیمت اسمی سهام یعنی ۱۰۰ تومان صورت می‌پذیرد. درحالی‌که برای عرضه اولیه یک قیمت از سوی سازمان بورس تعیین‌ می‌شود و کاربران می‌توانند در محدوده مجاز برای سفارش اقدام کنند.
همچنین کل فرایند عرضه اولیه در بورس در یک بازه زمانی ۲ ساعته است و بعد از یک روز هم سهام خریداری‌شده به‌حساب کاربران خواهد نشست. درحالی‌که پذیره‌نویسی می‌تواند ۳۰ روز تا ۲ ماه طول بکشد.
در فرایند عرضه اولیه خریدار می‌تواند یک روز بعد از اتمام فرایند برای خریدوفروش سهام خود اقدام کنید. اما در فرایند پذیره‌نویسی بعد از اتمام نوبت به مراحل راه‌اندازی شرکت و بازگشایی نماد آن در بازار می‌رسد که می‌تواند ماه‌ها به طول بکشد.
بر اساس اطلاعیه فرابورس، محدودیت حداقل و حداکثر تعداد خرید برای افراد حقیقی و حقوقی در پذیره‌نویسی این شرکت بیمه زندگی به ترتیب یک و ۵۰هزار سهم با قیمت ۱۰۰ تومان بدون کسر کارمزد است.
با توجه به اینکه روش فروش ثبت سفارش است اگر تعداد متقاضی خرید بیشتر از ۶۰۰ میلیون قابل پذیره‌نویسی باشد تعداد در نظر گرفته‌شده میان خریداران به تعداد مساوی تقسیم می‌شود.
اما در عرضه اولیه (Initial Public Offering – IPO) یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار عرضه کند. شرکت‌های خصوصی، دولتی و حتی شرکت‌های تازه تأسیس، برای افزایش رشد و توسعه کسب‌وکار خود نیازمند سرمایه هستند؛ بنابراین با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشی از سهام خود به عنوان IPO ، به تأمین سرمایه مورد نیاز خود می‌پردازند. به این ترتیب این شرکت‌ها سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس به فروش می‌گذارند و طی آن، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شود.

لینک کوتاه :
کد خبر : 55232
نوشتن دیدگاه

درباره پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین

پایگاه خبری اقتصاد سرآمد آنلاین (به اختصار سرآمد آنلاین) داراي مجوز در كشور كه 22 آبان 1391 از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن اقتصادی به مردم ایران می داند.